یکی از سیاست های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای ارائه بهتر و ارتقاء کیفی و کمی خدمات رسانی در مراکز درمانی، راه اندازی کمیته های بیمارستانی است. در راستای تحقق اهداف بیمارستان و کمک به برنامه ریزی، سازماندهی و هماهنگی فعالیت های بیمارستانی و ایجاد زمینه جهت مشارکت فعال کلیه پرسنل، کمیته ها و شوراهای پزشکی و بیمارستانی تشکیل می گردد. کمیته های بیمارستانی بازوهای مشورتی و تصمیم گیری رئیس و مدیر بیمارستان هستند و به عنوان اتاق فکر بیمارستان محسوب می شوند.
-
تدوین برنامه استراتژیک با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان
-
تعیین و نشر بیانیه رسالت در سطح واحدهای مختلف بیمارستان
-
تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، پیشبرد، هماهنگی و یکپارچه سازی برنامه های بهبود کیفیت و ارتقای ایمنی بیمار
-
هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در بیمارستان
-
پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت، داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص ها
-
تدوین سیستم ها و فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت
-
تدوین شاخص های مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و زمان دار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان
-
تهیه گزارش سالیانه برنامه بهبود کیفیت بیمارستان
-
تصویب و ابلاغ خط مشی و روش های دریافتی از واحدهای مختلف بیمارستان
-
نظارت بر روند و اجرای خط مشی و روش های بیمارستان
-
پیگیری و هماهنگی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در واحدهای مختلف بیمارستان
-
ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان
-
هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیتهای بهبود کیفیت در کل بیمارستان
-
نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی
-
همکاری با سایر کارشناسان واحدهای دیگر در زمینه های ارزشیابی، تشکیلات بیمارستانی و غیره
-
پیاده سازی سیستم های کیفیت مدیریت و ISO,EFQM
-
بررسی و تحلیل شرایط موجود و پیشنهاد راهکارهای علمی و عملی به منظور رفع کاستی ها و نارسایی های سیستم
-
مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان، تهیه گزارش ممیزی و پیگیری اقدامات اصلاحی
-
نظارت بر تحلیل شاخص ها و برنامه های عملیاتی
-
نظارت بر کلیه امور اعتباربخشی بخش ها و واحدها
-
سنجش رضایتمندی بیماران، همراهان و پرسنل بیمارستان
-
تشکیل جلسات هفتگی با رابطین بهبود کیفیت
-
برگزاری دوره های آموزشی مرتبط با مبحث کیفیت جهت افزایش توان علمی
-
همکاری در تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان
-
هماهنگی برنامه ایمنی بیمار با مدیریت ارشد بیمارستان
-
تدوین، اجرا و بازنگری برنامه سالیانه ایمنی بیمار در بیمارستان به منظور دستیابی به سطح یک استانداردهای بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار با همکاری
-
شرکت و همکاری فعالانه در تدوین خط مشی ها و روشهای اجرایی در سازمان به منظور اشاعه ارائه خدمات بهینه
-
خودارزیابی استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان
-
طراحی و برگزاری دوره های آموزشی به منظور ارتقاء درک و بصیرت کارکنان از استانداردهای الزامی بیمارستان های دوستدار ایمنی بیمار در بیمارستان
-
بررسی فرهنگ ایمنی بیمار بر مبنای سالیانه و اقدام اصلاحی به منظور ارتقاء آن
-
شرکت در بازدیدهای مدیریتی ایمنی بیمار و پی گیری انجام اقدامات اصلاحی و بازخورد به کارکنان
-
همکاری در انجام ممیزی های بالینی و پیشنهاد موضوعات بالینی بر اساس نتایج بازدیدهای مدیریتی و تحلیل ریشه ای وقایع
-
ایجاد و آموزش چگونگی استفاده از سیستم یادگیری و گزارش دهی اتفاقات ناخواسته در بیمارستان
-
شرکت و همکاری فعالانه با در جلسات مرگ و میر و معلولیت ها و پیگیری اتفاقات تهدید کننده ایمنی بیمار و تحلیل ریشه ای وقایع
-
اقدام اصلاحی بر اساس نتایج تحلیل ریشه ای وقایع به منظور کاهش خطرات در سازمان
-
بسترسازی و ایجاد شیوه مناسب برقراری ارتباط در خصوص موضوعات مرتبط به ایمنی بیمار در بیمارستان
-
سایر امور مربوطه طبق دستور مافوق و برابر مقررات